Stop de verspreiding van Covid-19

1. Blijf thuis, zeker als je ziek bent.
  2. Was vaak je handen met water en zeep.
  3. Hou minstens 1,5 meter afstand als je buiten bent.
  4. Let extra op bij mensen die gevoelig zijn voor het virus. Dit zijn personen ouder dan 65, personen met diabetes of problemen met hart, longen of nieren en personen die gevoelig zijn voor infecties.

Lees alle tips om jezelf en je familie te beschermen.

Een mogelijk geval van Corona is iemand met minstens één van de volgende hoofdsymptomen:

• pijn op de borst
  • geur- en/of smaakverlies zonder duidelijke oorzaak

of minstens twee van de volgende symptomen:

• koorts
  • spierpijn
  • vermoeidheid
  • neusverkoudheid
  • keelpijn
  • hoofdpijn
  • gebrek aan eetlust
  • waterige diarree zonder duidelijke oorzaak
  • verergering van chronische respiratoire symptomen (COPD, astma, chronische hoest…).

bron: Sciensano.be

Verlies van geur- en smaakzin is het meest voorkomende symptoom van het nieuwe coronavirus. ‘Vermoedelijk is die anosmie meestal slechts tijdelijk’, zegt dokter Bob Lerut.

Bijna twee op de drie personen ie een positieve coronatest aflegden, zeggen last te hebben van het verlies van reuk en smaak. ‘Het virus presenteert zich eerst in neus- en keelholte en bij veel patiënten valt de geur plots weg’, legt Bob Lerut uit, neus-keel-oorarts in het AZ Sint-Jan. ‘Het virus tast het geurslijmvlies en de receptoren aan en dat geeft geurverlies (hyposmie), of de geur valt zelfs volledig weg (anosmie).’

Ook bij een gewone verkoudheid kan geurverlies optreden, het is dus niet de bedoeling dat iedereen met een verstopte neus naar de spoed trekt, waarschuwt dokter Lerut. ‘Dat moet alleen als je plots, zonder aanleiding, geurverlies hebt.’

‘We vermoeden dat het coronavirus vooral het slijmvlies rond de receptoren aanpast, en dus meestal tijdelijk is’, is Lerut hoopvol. Doordat de eerste genezen coronapatiënten pas nu op controle komen bij de longarts, is het nog afwachten hoeveel genezen patiënten nog klachten hebben. ‘In Chinese studies vermoeden wetenschappers dat het geurverlies bij 5 procent van de patiënten blijvend is.’

bron: de Standaard, 21 mei 2020

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen?

(weekdagen) tussen 8u en 20u

(weekend) tussen 10u en 20u